Nominasjoner Årets Bedrift 2025
-
Arctic Seafarm
Det som startet med en idé av fluefiske-entusiast og gründer Bjørn Pedersen, da han så at mengden rømt oppdrettslaks i elvene økte – har vokst til et milliardprosjekt ute på Langsetvågen i Nesna kommune. I 2024 oppnådde Arctic Seafarm fullfinansiering på hele 2.7 milliarder NOK til sitt landbaserte oppdrettsanlegg – og første byggetrinn er allerede i gang!
Arctic Seafarm har en ambisiøs visjon om bærekraftig og ansvarlig matproduksjon for fremtiden - med svært lavt klimaavtrykk. Med på laget har de Kvarøy Fiskeoppdrett med nesten femti års erfaring fra bransjen, og den nye majoritetseieren EMK Capital.
Målet er å produsere 15 000 tonn laks, og den første smolten vil settes ut i anlegget i 2026. Når anlegget er fullt utviklet vil det bety 100 nye arbeidsplasser i kommunen. Takket være Arctic Seafarm og stå-påviljen til gründerne og eierne, vil dette prosjektet gi ringvirkninger i hele regionen i mange år fremover.
Foto: Arctic Seafarm
-
Tietoevry
I Mo i Rana har Tietoevry bygget opp et av Nordens største spesialiserte kompetansemiljøer til bank- og finanssektoren.
Deres innsats er av avgjørende betydning i en tid hvor stadig flere opplever digitale angrep. Bedriften avdekker 500 svindelsaker daglig, og i 2024 forventer selskapet å hindre svindeltransaksjoner for over 4 milliarder kroner. Selskapet har tatt store teknologiske steg, og tatt i bruk AI og maskinlæring for å sikre trygge betalinger.
Bærekraft, rekruttering og fremtidens kompetansebehov er også blant satsingsområdene. I 2024 var 92% av de 10 millionene kortene som ble personalisert hos Tietoevry laget av bærekraftige og resirkulerte materialer. Sammen med Sparebank 1 Helgeland, Kunnskapsparken Helgeland og Nord Universitet etablerer de nå et nytt fag om økonomisk kriminalitet. Juryen vil også trekke frem selskapets aktive rekrutteringsstrategi, synlighet og engasjement i lokalsamfunnet som eksempler til etterfølgelse.
-
Restaurantgruppen Stenneset
Det er få i Ranaregionen, eller kanskje til og med på Helgeland, som ikke har benyttet seg av restaurantgruppen Stenneset sitt mangfoldige utelivstilbud. I porteføljen har Stenneset-gruppen blant annet restaurantene Kreo og Stenneset, Skillevollen selskapslokaler, Rust vinbar, og ikke minst det nyeste tilskuddet Sjyen som åpnet dørene i 2024.
Med sin satsing har gründerne Anders, Oddgeir og Ton, med kollegaer og medeiere, bidratt stort til at Mo i Rana er en enda mer attraktiv by med et levende og variert utelivstilbud.
De brenner for lokal matproduksjon, løfter frem lokale produsenter, og samarbeider og støtter opp om lokalt næringsliv. De er opptatt av at ansatte skal trives og få utvikle seg faglig. I 2024 fikk de Gasellestatus, en utmerkelse som viser bedriftens evne til å sikre økonomisk bærekraft i en krevende bransje.
Foto: Stenneset
Årets bedrift
Årets bedrift setter fokus på viktige konkurransemessige elementer som kompetanse, teknologi, verdiskaping, rekruttering og samfunnsansvar. Prisen deles ut blant medlemmer i Ranaregionen Næringsforening. Medlemmer i styret som var nominert til de ulike hedersprisene har ikke deltatt i juryarbeidet.
Nominasjoner Fagpriser
-
Webside
Fra juryen:
Dette var en kategori som bød på visse utfordringer for juryen. Vi hadde en rekke kandidater til vurdering, som alle hadde sine styrker. Vi fikk se digitale opplevelser, fantastiske bilder, god historiefortelling og interaktivitet. Samtidig opplevde vi også at alle enkeltnominasjonene hadde svakheter, enten på teknisk kvalitet, UX/SEO, eller på design- og formidlingssiden. Vi endte likevel opp med å velge tre gode kandidater til shortlist, og en verdig vinner.
De nominerte er:
Klemetspelet - byrå Spiren Design
Sense of North (Trailway) - byrå DAESIGN
Infrakon AS - byrå Spiren Design
-
Logo og visuell profil
Fra juryen:
Logoen er virksomhetens "ansikt" utad, og skal både fungere til å skape gjenkjennelse og forståelse. Den skal være et unikt merke som identifiserer selskapet, differensierer det fra konkurrentene og gjerne visualiserer hva selskapet gjør og verdiene som ligger bak. I tillegg må en visuell profil også ta takhøyde for en rekke forskjellige praktiske bruksområder. I denne kategorien har juryen fått presentert en rekke profiler som har vært både designmessig og håndverksmessig inspirerende.
De nominerte er:
MIRAS - byrå Spiren Design
Gründerverket - byrå Ikke A4
Ikke A4 - byrå Ikke A4
-
Informasjon
Fra juryen:
I denne kategorien var det mange gode kandidater! Enkelte har til og med "helgardert" og stiller med flere nominasjoner i samme kategori! Juryen brenner for godt informasjonsarbeid, og alle innsendte bidrag oppfyller kriteriene, som omfatter godt håndverk og engasjerende innhold.
De nominerte er:
Nordland Teater - programmet til forestillingen Pelle Politibil - byrå DAESIGN
Helgeland Museam - interaktiv årsrapport - byrå Spiren Design
Nordland Teater - Operasjon Asfalt - byrå DAESIGN
-
Omdømme
Fra juryen:
Alle virksomheter lever av sitt omdømme, så det å sikre den gode "varepraten" er derfor avgjørende for de fleste. I denne kategorien har vi fått en rekke nominasjoner som på forskjellige måter viser hvordan kommunikasjon kan bidra til både omdømme og merkevarestyrke.
De nominerte er:
Myken Destilleri - programserie - byrå Den bittelille TV-stasjonen og TMM Produksjon
MIRAS - rebrandingprogram - byrå Spiren Design
Kunnskapsparken Helgeland - jubileumsfilm - byrå Se Nor
Fagpriser for markedsføring og kommunikasjon
Gallaria hedrer glimrende markedsføring og kommunikasjon. Det vil bli utdelt priser innenfor kategoriene Webside, Logo og visuell profil, Omdømme samt Informasjon. Juryen for fagprisene har bestått av Nina Furu (juryleder), Heidi Marie Sperre og Vilde Odmundson.